Wróć na poprzednią stronę
ALIENS RPG -> GRA -> TWORZENIE POSTACI -> SNAJPER

Snajper


Każdy kto się interesuje militariami musi wiedzieć kim jest snajper. Większość osób widziała i czytała wiele różności na temat tej specjalizacji. Teraz zajmiemy się snajperem w naszym świecie czyli w Aliens.
Snajper - to brzmi dumnie. Jednak tylko brzmi bo prawda jest bardzo przykra. Snajper to żołnierz który przez 99% czasu zajmuje stanowisko strzeleckie a przez 1% oddaje strzał i ucieka.
Snajper jest specyficznym człowiekiem. Z reguły większość snajperów doskonale potrafi strzelać z każdej broni przystosowanej do zadań jakie wykonują. Jednak zazwyczaj każdy z nich ma tą swoją jedyną, bez której nigdzie się nie rusza. Na temat tej broni wie wszystko. Wie że gdy pada deszcz to musi korygować strzał, gdy jest zimno to trzeba ja częściej smarować, a spust wyczuwa podświadomie.
Człowiek, który ma być snajperem, musi charakteryzować się nadludzką cierpliwością. Być odporny psychicznie. Powinien być zdolny do leżenia godzinami i wpatrywać się w jeden punkt. Musi być myśliwym.
Tak właśnie wygląda w zarysie człowiek który widzi swą ofiarę z bliska a nigdy nie widzi jak umiera - nie widzi wyrazu twarzy w momencie trafienia.
Snajperzy są wysoko wyspecjalizowanymi żołnierzami i dlatego też przeznaczenie ich w walce też jest uszczegółowione. Każdy oddział czuje się dużo lepiej gdy w jego składzie jest "palec Boży".

Podział snajperów:
Ze względu na pewne uproszczenia w grze, dzielimy specjalizację snajper na trzy klasy:

  1. Snajperzy wojskowi (chyba to byłby odpowiednik pojęcia sharpshooter) - żołnierze korzystający ze standardowej broni, pełniący rolę wsparcia dla własnego plutonu. Ich zadaniem jest likwidowanie celi wskazanych przez dowódcę oddziału.
  2. Samodzielni strzelcy - po specjalnych szkoleniach, działający parami. Przeznaczeniem ich są dalekie patrole. Sami decydują o wyborze celu. Działają samodzielnie. Korzystają z broni indywidualnej.
  3. Strzelcy policyjni - są to snajperzy, strzelający raczej na niewielkie odległości. Ich zadaniem jest likwidowanie terrorystów. Wyposażeni są w broń policyjną. W tym przypadku mniej liczy się siła pocisku, bardziej precyzyjne trafienie. Ich zadaniem jest zabijanie tych złych, bez robienia krzywdy tym dobrym :-)

Wymagania jakie stawiane są kandydatom na snajpera (wojsk kosmicznych):

  • idealna kondycja fizyczna
  • idealny wzrok (lub możliwość skorygowania do ideału)
  • niepalący
  • odpowiednie nastawienie psychiczne, powinien cechować się lojalnością, zdyscyplinowaniem, rzadzeniem sobie w ciężkich sytuacjach...
  • musi opanować następujący materiał:
    1. balistyka
    2. typy amunicji i ich zastosowanie, właściwości
    3. obsługa elekroniki i optyki broni
    4. obsługa radia, procedury łącznościowe
    5. nawigacja na lądzie
    6. rozpoznawanie celów po umundurowaniu
    7. znajomość pojazdów używanych przez wojska ziemskie i korporacyjne
    8. umiejętność podawania namiarów artylerii
    9. punkty a,b,c,e oraz h - znajomość dla ważniejszych planet klasy Ziemia, umiejętność korzystania z nieinteligentnych pomocy (tabele, wykresy, dla wszystkich planet skolonizowanych)
  • zdolność do adaptacji do różnorodnych warunków
Ponadto kandydat powinien:
  • być w czynnej służbie na kontrakcie 10 letnim (dla wojsk kolonialnych jak CSF, USCMC)
  • lub być żołnierzem sił specjalnych
  • lub być żołnierzem w plutonie snajperów wojsk rozpoznania
  • musi być osobą pozbawioną nałogów
  • nie może to być osoba, która ma lub miała jakiekolwiek problemy z alkoholem bądź narkotykami
  • przebieg służby musi być nienaganny (żadnych nagan, kar dyscyplinarnych itd.)
  • musi minimum rok przebywać w wojsku zanim rozpocznie normalny kurs snajperski, kurs zaawansowany możliwy po minimum 2 latach służby
  • mieć zaliczony poligon, 10 misji treningowych łatwych, 5 średnich i 1 bardzą trudną aby móc iść na kurs zaawansowany
  • musi dobrze strzelać z M41A oraz standardowych karabinów snajperskich.

Info dla graczy i MG:
Snajperzy są jedynymi żołnierzami w składzie których można wysyłać na długie patrole bez obawy utraty. Jeśli ktoś jest już snajperem to jest na tyle wyszkolony iż w najgorszym przypadku zamaskuje się i przeczeka najcięższe chwile nie zdobywając żadnych informacji ani nie realizując zadania. Jeśli ktoś jest już snajperem to MG powinien mu zasygnalizować co jest w jego mocy a co nie.

Proponowane umiejętności dla snajpera to:

  • SNIPING
  • MASKOWANIE
  • STRZELANIE
  • OBSERWATOR ARTYLERII

  • MATERIAŁY WYBUCHOWE: zakładanie
  • NAWIGACJA
  • SURVIVAL

Uwagi do powyższego tekstu:
Umiejętność SNIPING jest połączeniem umiejetności strzelania precyzyjnego oraz posiadania informacji teoretycznych (i umiejętności praktycznych) dotyczących zastosowania broni, taktyki działania we wrogim terenie, teorii strzału itd.
Aby zostać zwykłym żołnierzem wyposażonym w "snajperkę", którego przeznaczeniem bedzie zwalczanie wrogich snajperów, walka na dystans, wspieranie własnego plutonu - wystarczy mieć trochę szczęścia na szkoleniach i dobrze strzelać. Aby mieć specjalizację SNIPER - należy być nieźle wyszkolonym oraz mieć dużo szczęścia na szkoleniach.

Większość wymagań jest wspólna dla wszystkich wojsk kosmicznych (głównie chodzi o CSF oraz USCMC)

Użycie snajperów na misji:

W większości walk snajper może być doskonale wykorzystany jako wsparcie atakującego oddziału. Bo spójrzmy na prosty przykład:
Oddział ALPHA ma zaatakować bazę polową bronioną przez dwa plutony przeciwnika. 80% terenu podejścia do bazy to są łagodne pagórki i rzadko rosnące krzewy. Teraz jeśli ALPHA nie ma w składzie snajpera to sytuacja nie jest najlepsza a to z prostego względu: zanim dotrą do bazy przeciwnik doskonale będzie znał skład i ilość ALPHY, w konsekwencji czego dokona rzezi na wyżej wymienionym oddziale. Jeśli natomiast ALPHA ma wsparcie snajpera to sytuacja wygląda odmiennie. Snajper może namierzyć cele i przekazać te dane dowódcy który może dzięki temu rozplanować ogień. Ponadto na rozkaz dowódcy snajper może niszczyć punktowe cele najbardziej zagrażające ALPHIE (np. SMART-a). Ponadto snajper może doprowadzić to przyduszenia ognia przeciwnika poprzez ostrzał wroga z dystansu. No i ostatnie - przy dużym szczęściu może mu się udać zlikwidować dowódcę przeciwnego oddziału co dodatkowo wzmoże zamieszanie.
Przykład ten doskonale obrazuje jak wiele może zmienić jedna osoba jaką jest snajper.
Oczywiście bycie snajperem to nie tylko strzelanie do innych patrząc przez lunetę z bezpiecznej odległości. Zanim dojdzie do tego strzału snajper musi wybrać i zająć stanowisko strzelecki z którego będzie wszystko widział doskonale a z którego nikt jego nie zobaczy. Ponadto musi sobie od razu przygotować zapasowe stanowiska strzeleckie, gdyż oddanie więcej niż 2 strzałów z jednego stanowiska stwarza poważne zagrożenie dla jego życia (przeciwnik jest w stanie namierzyć stanowisko i odpowiedzieć ogniem).
Czy snajper jest specjalizacją która ma same plusy? Oczywiście że nie. Osiągnięcie doskonałości, jest możliwe tylko dal niewielkiej garstki żołnierzy, którzy mają wyjątkowe predyspozycje by przetrwać cały cykl szkolenia. O ile zostanie snajperem działającym w ramach plutonu jest w miarę proste, to droga do samodzielnego strzelca jest trochę trudniejsza. Najważniejsza jest postawa własnych żołnierzy. Snajperów traktuje się jak morderców, działających z ukrycia, strzelających bez dania szansy przeciwnikowi. I nie ważne, czy mówi się o snajperze obcego wojska czy o własnym żołnierzy z plutonu rozpoznania. Gardzi się nimi. Mało kto jest w stanie walczyć dla ludzi, którzy nim pogardzają. Nastawienie do snajpera zmienia się tylko wtedy, gdy uratuje oddział na polu walki. Oczywiście, nie wszyscy tak postępują. Sami snajperzy często z dumą obnoszą się ze swoją specjalizacją. Ale wiedzą, że w przypadku złapania, wróg nie da im szansy. Zwykły marine zostanie jeńcem wojennym, snajpera się rozstrzeliwuje na miejscu.
Snajper jest wspaniałym żołnierzem ale tylko wtedy gdy jest wykorzystany w odpowiedni sposób.
Podstawową umiejętnością snajpera jest "snajperstwo" dodatkowo "maskowanie". OSoba będąca snajperem powinna mieć wysoką Siłę Woli czy też Opanowanie (zalezy od stosowanej mechaniki).

Z sesji wzięte:
Na jednej z sesji doszło do sytuacji gdzie oddział miał zlikwidować pewnego człowieka w bardzo dobrze chronionej rezydencji (rezydencja była pod nadzorem, dookoła w pewnej odległości chodziły patrole, dodatkowo w ochronie było 2 snajperów najemnych).
Pozostało pytanie jak go zlikwidować i przeżyć.
A oto jaką odpowiedź zorganizowali gracze:
Cały oddział oprócz snajperów miał zorganizować akcję odwracającą uwagę aby snajperzy mieli możliwość zlikwidowania celu. Sytuacja snajperów nie wyglądała najlepiej - musieli zająć stanowisko strzeleckie które znajdowały się na łagodnym zboczu wzgórza które u podstawy miało rezydencję.
Akcja miała trwać trzy dni. Gracze ustalili dokładną godzinę na rozpoczęcie akcji. Do tego czasu snajperzy musieli zdążyć zająć pozycję.
Odgrywaliśmy wszystko.2 gracze grający snajperami musieli dokładnie opisywać mi co robią. Od tego zależało ich życie. Przez 2 godziny odgrywaliśmy tą sytuację. W tym czasie reszta oddziału szykowała się do akcji. Gracze snajperzy byli w oddzielnym pokoju . Sytuacja była ciekawa bo ani jedni ani drudzy nie byli pewni czy wszyscy będą na pozycjach w określonym terminie. Nadszedł czas aby oddział rozpoczął akcję odciągającą. Wszyscy czekali co nastąpi. Jednak snajperom się udało. Zdołali dotrzeć na czas i zlikwidować cel. Nie obyło się bez problemów gdyż pojawił się wrogi snajper ale zdołali go zlikwidować. Akcja zakończyła się sukcesem dzięki snajperom którzy wykorzystali swoje umiejętności
Oraz reszcie oddziału która ich wsparła w odpowiednim momencie. Bez tego wsparcia snajperzy nie zdołaliby zlikwidować celu (zbyt duża ochrona). A jednak się udało.
Tak właśnie wygląda życie snajpera.
Ciągle z nosem przy ziemi i ciągle wyczekującego - żeby chwile później nacisnąć spust i pomóc odejść kolejnej osobie z tego świata.
C.D.N.

Wróć/Back Do góry/Up