Wróć na poprzednią stronę
ALIENS RPG -> GRA -> TWORZENIE POSTACI -> UMIEJĘTNOŚCI

Szczegółowe omówienie umiejętności

Astronawigacja
Umiejętność kierowania statkiem kosmicznym. Znajomość zasad programowania kursu statków kosmicznych oraz obsługi urządzeń nawigacyjnych. Umiejętność tą mogą zdobyć tylko osoby służące jako członkowie załogi statku. W przypadku graczy, umiejętność tą mogą posiadać ci, którzy w historii postaci opisali miejsce zdobycia tej wiedzy (Szkoła Floty Kosmicznej, Praca jako pilot dla korporacji itp.)

Dowodzenie
Umiejętność ta oznaczaj jak dobrym dowódcą jest postać. Im większy poziom, tym więcej informacji "taktycznych" MG może dać graczowi, (np. może dawać wskazówki dotyczące rozkazów i ich wykonywania, lub można ująć, iż NPCi lepiej rozumieją zamiary dowódcy).

Elektronika
Zdolność obsługi i naprawy sprzętu elektronicznego - systemów zakłócania, nadajników, systemów otwierania drzwi itp.

Obserwator artylerii
Umiejętność naprowadzania ognia własnej artylerii na pozycje wroga. Na umiejętność tą składają się takie rzeczy jak: czytanie map, precyzyjne określanie pozycji, zwięzłe raportowanie o pozycji wroga.

Ładunki wybuchowe
Posługiwanie się materiałami wybuchowymi. Zazwyczaj żołnierze kształcą się tylko w jednym konkretnym zastosowaniu. Niektóre specjalizacje (np. SAPER) uczą się wszystkiego związanego z ładunkami wybuchowymi.

  1. Rozbrajanie - Rozbrajanie ładunków wybuchowych, min itp.
  2. Zakładanie - Zakładanie ładunków wybuchowych, budowa ładunków, ocena wielkości wybuchu.
Każda osoba po pierwszym przeszkleniu potrafi założyć gotowy ładunek. Ale dopiero specjalizacja pozwala na precyzyjne określenie skutków wybuchu, pozwala również na dobranie odpowiedniej ilości materiału wybuchowego, by eksplozja nie zniszczyła wszystkiego, a cel by został osiągnięty.

Informatyka
Posługiwanie się komputerem. Możliwe specjalizacje:

  1. Programowanie - Umiejętności programistyczne, pozwalające na modyfikację i poprawę działania oprogramowania sprzętu wojskowego.
  2. Zabezpiecznia - wwiedza i umiejętności pozwalające na uzyskanie informacji z systemów komputerowych. Znajomość systemów zabezpieczeń, obchodzenia ich standardowymi sposobami.
  3. Hackerstwo - Zdolność przełamywania nowych zabezpieczeń, wykorzystywania sprzętu w nietypowy sposób (poprzez wykorzystanie błędów sprzętowo-programistycznych).

Maskowanie
Zdolność ukrywania się w terenie. Umiejętność przeznaczona głównie dla snajperów Umiejętność zwiadowców.

Mechanika
Umiejętność naprawy pojazdów lub sprzętu. Znajomość konstrukcji, zdolność do podrasowywania sprzętu lub wykorzystywania go niekoniecznie zgodnie z zamierzeniami konstruktorów. Możliwe specjalizacje:

  1. Pojazdy - znajomość budowy pojazdów (podział szczegółowy: APC, samochód itp.)
  2. Broń - znajomość konstrukcji broni. Pozwala np. na modyfikację sprzętu lub jego naprawę.
  3. Pojazdy latające - jak w przypadku Pojazdów, ale dotyczy sprzętu latającego.
  4. Syntetyki - znajomość tajników budowy i oprogramowania syntetyków. Pozwala na modyfikację zachowań androidów. Jedynym zabezpieczeniem, którego nie da się ominąć jest zasada ochrony życia ludzkiego.

Obsługa wykrywacza ruchu (Motion tracker)
Poziom wyszkolenia oznacza zdolność do precyzyjnej interpretacji wskazań wykrywacza ruchu. Umiejętności na poziomie wyższym niż 5 pozwalają na oszukiwanie innych wykrywaczy (poprzez generowanie fałszywych odczytów) oraz wykrywanie innych MT działających w pobliżu.

Obsługa broni ciężkiej

  1. Miotacz ognia - Umiejętność skutecznego prowadzenia ognia z miotacza ognia. Każdy żołnierz przechodzi wstępne szkolenie ze stosowanie tego typu broni, jednak dopiero przejście dodatkowego szkolenia pozwala na skuteczne i bezpieczne dla członków własnego oddziału posługiwanie się tym typem broni.
  2. Wyrzutnie rakiet - Obsługa przenośnych wyrzutni rakiet. Skuteczne (celne) strzelanie, szybkość namierzania wroga itp.
  3. broń pokładowa (APC) - Znajomość systemów bojowych APC. Programowanie broni i ręczna obsługa.
  4. broń pokładowa (dropship) - Obsługa systemów bojowych dropshipa.

Obsługa smart gun'a
Obsługa inteligentnej broni energetycznej. Umiejętność wymaga dużej siły, koordynacji i szybkiego myślenia. Im lepszy żołnierz, tym więcej potrafi zdziałać przy użyciu broni. Smartgun pozwala na namierzenie wielu celi, a następnie kolejną ich eliminacje. Od stopnia wyszkolenia żołnierza zależą: celność strzałów, szybkość i trafność namierzania celi, skuteczność ognia.

Obsługa sentry
Każdy teoretycznie potrafi uruchomić Automatycznego Strażnika. Jednak dopiero specjalistyczne szkolenie umożliwia prawdziwe wykorzystanie tych automatów. Osoba po szkoleniu potrafi zaprogramować sentry na prawie dowolny cel. Standardowo można właczyć reagowanie na ruch, rozpoznawanie Swój-Wróg (IFF - Identity Friend or Foe). Specjalista potrafi wykorzystać dodatkowe czujniki, dzięki czemu można ustawić automat na niszczenie np. wszystkiego co ma daną wielkość, szybkość, charakterystykę akustyczną lub termiczną.

Pierwsza pomoc
Zdolność opatrywania ran i stawiania diagnozy. Osoba z tą umiejętnością i apteczką jest w stanie udzielić pomocy nawet ciężko rannemu żołnierzowi. Często jest wstanie utrzymać go przy życiu wystarczająco długo by przybyła odsiecz.

Pilot
Umiejętności pilotażu pojazdów danego typu.

  1. dropship
  2. myśliwce atmosferyczne
  3. myśliwce kosmiczne
  4. statki kosmiczne

Prowadzenie
Umiejętność prowadzenia pojazdów danego typu.

  1. APC
  2. Czołg
  3. hardcore
  4. Ładowarka (power loader)
  5. sprzęt transportowy

Skoki Spadochronowe
Umiejętność skakania ze spadochronem.

Strzelanie precyzyjne (Snajper/Sniping)
Strzelanie z broni snajperskiej. Działanie z obesrwatorem (spotter). Ocena działania czynników zewnętrznych na strzał, możliwość prowadzenia skutecznego ognia na dystansie powyżej 150 metrów.

Sprzęt łącznościowy
Obsługa sprzętu łącznościowego. Umiejętność korzystania z szyfrów. Obsługa nadajników różnego typu.

Strzelanie
Umiejętność szybkiego, celnego i skutecznego prowadzenia ognia z broni ręcznej. Możliwe specjalizacje.

  1. Broń automatyczna
  2. Pistolet

Taktyka
Umiejętność oceny sytuacji i wykorzystania oddziału na polu bitwy. MG może dawać wskazówki osobie z odpowiednio wysoką umiejętnościa Taktyka.

Walka 0 g
Umiejętność walki w nieważkości. Odnosi się i do walki wręcz i do sposobów działania z bronią w 0g.

Walka wręcz
Umiejętność walki bez broni lub z użyciem pałki czy noża. Bazuje na prostych i skutecznych technikach, odpowiednik bojowych sztuk walki (np. Krav Maga).

Wróć/Back Do góry/Up